- Dagmar Sirotková
 
        
      
      
        
- Podle jedné z řady definic je
          biologicky rozložitelným odpadem (BRO) jakýkoli odpad, který podléhá
 
      
      
        
- aerobnímu nebo anaerobnímu rozkladu.
             
      
      - Ministerstvo životního prostředí (MŽP)
        ve Věstníku č. 29 uveřejnilo seznam kompostovatelných odpadů s
 
      
        
- výjimkou kompostovatelných odpadů v
          komunálním odpadu. Seznam je zpracován podle zařazení v
 
      
      
        
- Katalogu odpadů (3). Jedná se o
          odpady, tzn. že pro nakládání s nimi je základním právním předpisem
 
      
      
        
- zákon o odpadech (1) a jeho prováděcí
          předpisy. Je ovšem samozřejmé, že rámec veškeré ochrany
 
      
      
        
- životního prostředí tvoří zákon o
          životním prostředí (1).
 
      
      
        
- Zákon o odpadech a o změně některých
          dalších zákonů důsledně aproximuje předpisy EU.
 
      
      
        
-   
          Směrnice Rady o skládkách (4) ukládá členským státům omezit
          množství biodegradabilního odpadu 
      
      
        
- ukládaného na skládky a pro
          biodegradabilní komunální odpad (BRKO) stanovuje pro dané časové
          intervaly
 
      
      
        
- procentuelní snížení množství
          odpadu ukládaného na skládky. BRKO tvoří, jak bylo stanoveno analýzami,
 
      
      
        
- kolem 30 – 40 % komunálního odpadu v
          celé Evropě. Jeho sběr, zpracování a odstraňování je velkým
 
      
      
        
- problémem. Tento materiál je
          fermentabilní, a proto není vhodné jej skládkovat, vyšší obsah
          vody navíc
 
      
      
        
- zhoršuje energetické využití. Z těchto
          důvodů se nakládání s BRKO i BRO stalo významnou otázkou
          politiky
 
      
      
        
- EU, zejména, pro splnění cíle snížení
          množství tohoto odpadu ukládaného na skládky. Skládková Směrnice
 
      
      
        
- považuje omezení množství BRKO ukládaného
          na skládky za klíčovou strategii pro omezování emisí metanu
 
      
      
        
- a omezení produkce škodlivých průsaků.
          EU nemá dosud jednotnou strategii, jak s těmito odpady nakládat.
 
      
      
        
-   
          Politické diskuse o legislativě biologicky rozložitelných odpadů
          přinesly poprvé výsledek na úrovni EU v 
      
      
        
- pracovním dokumentu Evropské Komise v
          roce 2000. Cílem bylo, usnadnit hospodaření s biodegradabilním
 
      
      
        
- odpadem a definovat zásady, podle nichž
          by se mělo postupovat k docílení cílů stanovených Skládkovou
 
      
      
        
- Směrnicí. Na základě podrobných
          konzultací členských států EU byl vytvořen druhý dokument
          Biologické
 
      
      
        
- zpracování biologicky rozložitelného
          odpadu známý pod pojmem 2. návrh směrnice o biologickém
 
      
      
        
- zpracování biologicky rozložitelného
          odpadu. Tento návrh ovšem díky neshodám a rozhodnutí nové komise
 
      
      
        
- EU (září 2004) nevyústil v konečný
          dokument např. typu směrnice.
 
      
      
        
-   
          Nejvýznamnějším argumentem uveřejněným v září 2003 bylo sloučit
          problematiku biologicky rozložitelných 
      
      
        
- odpadů a kalu z čistíren odpadních
          vod s Tématickou strategií pro ochranu půdy. Hlavním cílem bylo
 
      
      
        
- vyhodnotit potenciální přínosy a nevýhody
          pro využití kompostu, digestátu a kalu z čistíren odpadních vod
 
      
      
        
- na půdu z hlediska perspektivy ochrany
          půdy.
 
      
      
        
-   
          Sloučení iniciativ k biologicky rozložitelnému odpadu a kalu z čistíren
          odpadních vod s půdní strategií 
      
      
        
- způsobilo jistý návrat na začátek
          řešení.
 
      
      
        
-   
          Komise prohlásila, že bude podporovat národní a lokální plány
          kompostování vyjasněním, za jakých 
      
      
        
- podmínek může být kompost obchodován
          jako produkt. Toto bude možné v rámci návrhu „konce odpadu“
 
      
      
        
- („end of waste“), který je připravován
          Komisí v souvislosti s Tématickou strategií prevence a recyklace
 
      
      
        
- odpadu. Taková kritéria stanoví
          kvalitativní meze pro trh - ke zvýšení důvěry zákazníka – a
          snížení regulační
 
      
      
        
- zátěže pro marketing a využití
          kompostu dobré kvality. Kompost bude prioritním tokem odpadu pro
          aplikaci
 
      
      
        
- kritérií „konce odpadů“.
 
      
      
        
-   
          Navíc, připravovaná Tématická strategie o půdě osloví širší
          problematiku vyčerpávání uhlíku v půdě, která je 
      
      
        
- spojena s řadou problémů a postupů.
 
      
      
        
-   
          13.6.2005 došlo k setkání koalice (ASSURRE, European Compost
          Network ECN/ORBIT e.V., European 
      
      
        
- Environmental Bureau, European
          Federation of Waste Management and Environmental Services,
 
      
      
        
- International Solid Waste Association a
          RREUSE) s panem Dimasem, komisařem pro životní prostředí
 
      
      
        
- Evropské Komise. Pan Dimas potvrdil, že
          Komise nebude pokračovat cestou Směrnice o biologicky
 
      
      
        
- rozložitelných odpadech. Namísto toho
          předpokládá alternativní nástroje, které se soustředí pouze na
 
      
      
        
- stanovení kvalitativních standardů
          pro kompost, a environmentální standardy pro zpracovatelské závody
          na
 
      
      
        
- úrovni EU.
 
      
      
        
-   
          Dne 3. října 2002 přijala EU Nařízení Evropského Parlamentu a
          Rady (ES) č. 1774/2002, kterým se stanoví 
      
      
        
- hygienická pravidla týkající se
          vedlejších živočišných produktů, které nejsou určeny k lidské
          spotřebě (8).
 
      
      
        
- Toto Nařízení určuje přísná
          pravidla k ochraně zdraví zvířat a lidí, pro sběr, dopravu, ukládání,
          nakládání,
 
      
      
        
- zpracování a využití nebo odstranění
          všech vedlejších produktů živočišného původu, které nejsou
          určeny k
 
      
      
        
- lidské spotřebě. Tato pravidla platí
          v celé EU od 1. května 2003. Od 1. května 2004 se týkají i naší
 
      
      
        
- republiky a mají okamžitý dopad na způsob
          nakládání s tímto typem odpadů. Povinnosti vyplývající z
          tohoto
 
      
      
        
- Nařízení s cílem zajistit bezpečné
          využívání, recyklaci a odstraňování těchto odpadů (včetně
          odpadů ze
 
      
      
        
- stravování (kuchyňských odpadů,
          odpadů z vývařoven restaurací apod.)) by rovněž měly být
          zahrnuty v
 
      
      
        
- tolik potřebné chybějící legislativě.
 
      
      
        
-   
          Dne 3.2.2006 bylo vydáno nařízení komise(ES) č.197/2006 o přechodných
          opatřeních podle nařízení (ES) 
      
      
        
- č.1774/2002, pokud jde o sběr, přepravu
          , ošetření, využití a zneškodňování zmetkových potravin.
 
      
      
        
-   
          Dne 7.2.2006 vyšla 2 nová nařízení k nařízení (ES) č.
          1774/2002, která prodlužují přechodná opatření do 
      
      
        
- 31. prosince 2006 tak, aby členské státy
          mohly používat vnitrostátní pravidla pro normy zpracování
 
      
      
        
- materiálu kategorie 3 a hnoje používaného
          v zařízeních na kompostování a výrobu bioplynu.
 
      
      -   
        Z výše uvedeného přehledu vyplývá, že v rámci EU neexistuje žádný
        oficiální dokument zastřešující celkové 
      
        
- nakládání s BRO
             
      
      
      
        
- Jaká je v současné době situace v ČR
 
      
      
      
        
- Zákon o odpadech proklamativně dává
          přednost využívání odpadů před jejich odstraňováním a
 
      
      
        
- upřednostňuje materiálové využití
          odpadů před využitím energetickým.
 
      
      
        
-   
          Základní požadavky pro nakládání s BRO jsou, stejně jako pro
          ostatní odpady, uvedeny v zákoně (2). 
      
      
        
- Kromě základních pojmů a povinností
          je pro provozovatele zařízení důležitý § 14, který specifikuje
          Souhlas k
 
      
      
        
- provozování zařízení k využívání,
          odstraňování, sběru nebo výkupu odpadu. Souhlas k provozu vydává
 
      
      
        
- formou rozhodnutí krajský úřad.
 
      
      
        
-   
          Další požadavky na zařízení, např. požadavky na provozní řád,
          rozvádí vyhláška o podrobnostech nakládání 
      
      
        
- s odpady (6). Tento právní předpis upřesňuje
          rovněž požadavky § 39 zákona (2), který uvádí povinnost
 
      
      
        
- evidence odpadů.
 
      
      
        
-   
          Zákon o odpadech a jeho prováděcí předpis - vyhláška o „skládkách“
          (5) - přinesly velmi silný nástroj pro 
      
      
        
- snížení skládkování BRO. Příloha
          č. 4 této vyhlášky v bodě 8, odst. (d) uvádí:
 
      
      
        
- Biologicky rozložitelný podíl komunálního
          odpadu ukládaný na skládky musí být postupně omezován v
 
      
      
        
- souladu s harmonogramem stanoveným v Plánu
          odpadového hospodářství ČR a krajů (tj. snížit tento podíl
 
      
      
        
- do roku 2010 na 75 %, do roku 2013 na 50
          % a do roku 2020 na 35 % celkového množství hmotnosti
 
      
      
        
- biologicky rozložitelného komunálního
          odpadu vzniklého v roce 1995).
 
      
      
        
-   
          Příloha č. 5 vyhlášky, část B odpady, které lze ukládat jen
          za určitých podmínek, odst. 4: 
      
      
        
- Kompostovatelné odpady pouze, jedná-li
          se o kompostovatelné odpady v komunálním odpadu (skupiny 20
 
      
      
        
- 00 00 dle Katalogu odpadů), pro něž
          je harmonogram postupného omezování jejich ukládání na skládky
 
      
      
        
- stanoven v bodě 8 přílohy č. 4.
 
      
      
        
-   
          Kromě omezení, v souladu se „skládkovou směrnicí“, nabízí
          hlava V vyhlášky – technické požadavky a 
      
      
        
- podmínky pro využívání odpadů na
          povrchu terénu. Jedná se pochopitelně i o biodegradabilní odpady.
 
      
      
        
- Upřesňující požadavky pro toto využití
          ukládá příloha č. 10 a příloha č. 11 vyhlášky.
 
      
      
        
-   
          Vzhledem k tomu, že kal z ČOV je rovněž zařazen mezi BRO, nabízí
          možnost využití upravených kalů na 
      
      
        
- zemědělskou půdu vyhláška č.
          382/2001 Sb.(7). Tento právní předpis specifikuje požadavky nejen
          na
 
      
      
        
- upravený kal, ale i na půdu, na kterou
          má být využit. Požadavky zahrnují ukazatele a limity pro chemické
          i
 
      
      
        
- mikrobiologické hodnocení, množstevní
          a časové požadavky na aplikaci.
 
      
      
        
-   
          Kromě uvedených právních předpisů je pro využití a hodnocení
          BRO, resp. kompostů (není zahrnuto 
      
      
        
- alternativní palivo), v současnosti v
          ČR možné pro hodnocení produkovaných kompostů, a to i těch,
          které
 
      
      
        
- míří na rekultivace či ke hnojení
          nepotravinářských plodin, používat pouze I. třídy ČSN 46 5735.
          Uvedená
 
      
      
        
- norma průmyslové komposty ČSN 46 5735
          je ovšem již dnes překonaná. Nesleduje např. organické
 
      
      
        
- polutanty a mikrobiologické ukazatele.
          Zde je nutné v případech, kde je možné výskyt těchto látek
 
      
      
        
- předpokládat (např. tzv. kalové
          komposty), zavést přísnější požadavky v souladu s novými
          poznatky.
 
      
      
        
-    
          Aplikace kompostů na zemědělskou půdu se v ČR řídí právními
          předpisy pro hnojiva, z nichž základ tvoří 
      
      
        
- zákon o hnojivech (12), jehož
          povinnosti jsou rozvedeny v prováděcích předpisech.
 
      
      
        
- Z oblasti nakládání s odpady se
          problematice BRO včetně BRKO věnuje také Plán odpadového hospodářství
 
      
      
        
- (POH)(9). Tento plán ve své závazné
          části obsahuje strategii odpadového hospodářství, stanoví podíl
 
      
      
        
- recyklovaných odpadů a podíl odpadů
          ukládaných na skládky. V tomto plánu je stanovena i strategie
 
      
      
        
- omezování biologicky rozložitelných
          odpadů na skládkách a rozvoj kompostování těchto odpadů. Zásadně
          se
 
      
      
        
- mění přístup k nakládání s
          bioodpady. Místo stávající praxe skládkování těchto odpadů a
          záměru jejich
 
      
      
        
- spalování by měly být vytvořeny
          regionální sítě kompostáren, zařízení pro anaerobní rozklad a
          mechanicko
 
      
      
        
- biologickou úpravu odpadů. Kompostování
          má být podle Plánu odpadového hospodářství ČR
 
      
      
        
- upřednostňováno s využitím výsledného
          produktu zejména v zemědělství, při rekultivacích a při zakládání
          a
 
      
      
        
- údržbě zeleně.
 
      
      
        
-   
          Zároveň v souladu s požadavky 6. rámcového programu Evropské
          Unie pro životní prostředí by do roku 
      
      
        
- 2012 mělo být zvýšeno využití
          odpadů na 55 %. Preference kompostáren bude zajištěna tím, že výstavba
 
      
      
        
- nových spaloven a skládek odpadů
          nebude podporována ze státních prostředků.
 
      
      
        
-   
          Jak je výše uvedeno, jedním z cílů POH je, co nejvyšší stupeň
          využití odpadů. Pro získání dostatečných 
      
      
        
- informací bylo rozhodnuto vypracovat
          pro vybrané komodity tzv. Realizační programy (RP). Ty měly podle
 
      
      
        
- dané struktury upřesnit možnosti plnění
          cílů POH. V řadě vyhlašovaných programů byly i tři, které se
 
      
      
        
- vztahují k diskutované problematice:
 
      
      
        
- 1. Realizační program pro biologicky
          rozložitelné odpady (2003),
 
      
      
        
- 2. Realizační program ČR pro
          biodegradabilní odpady se zaměřením na odpady ze zemědělství,
          zahradnictví,
 
      
      
        
- rybářství, myslivosti, zpracování dřeva
          atd. – 2. etapa (2004),
 
      
      - 3. Realizační program ČR pro kaly z ČOV
        (2003).
 
      
        
-   
          Z uvedených RP vyplývá shodně konstatování o absenci právního
          předpisu, který by se zabýval využitím 
      
      
        
- BRO (pomineme-li aplikaci na zemědělskou
          půdu).
 
      
      
        
-   
          Ze závěrů dosud zpracovaných RP (nejen BRO) byly vydefinovány
          nejdůležitější body pro plnění požadavků 
      
      
        
- POH, které byly zapracovány do Usnesení
          vlády, (10,11).
 
      
      
        
-   
          Uvedená usnesení vlády uvádějí opatření, jejichž cílem je
          vytvoření prováděcího předpisu k zákonu o 
      
      
        
- odpadech, který by samostatně řešil
          nakládání s biodegradabilním odpady.
 
      
      
      
        
-   
          Použité právní předpisy: 
      
      
      
        
- 1. Zákon o životním prostředí č.
          17/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
 
      
      
        
- 2. Zákon o odpadech č. 185/2001 Sb., o
          odpadech a o změně některých dalších zákonů, v platném znění
 
      
      
        
- 3. Vyhláška ministerstva životního
          prostředí č. 381/2001 Sb., kterou se vydává Katalog odpadů a další
 
      
      
        
- seznamy odpadů a států pro účely
          dovozu a tranzitu odpadů a postup při udělování souhlasu k vývozu
          a
 
      
      
        
- tranzitu odpadů (Katalog odpadů),
          novelizovaná vyhláškou č. 503/2004 Sb.
 
      
      
        
- 4. Council Directive 1999/31/EC of 26
          April 1999 on the landfill of waste. Official Journal L 182,
 
      
      
        
- 16/07/1999, p. 1 – 19 (Směrnice Rady
          1999/31/ES z 26. dubna 1999 o skládkách odpadů)
 
      
      
        
- 5. Vyhláška ministerstva životního
          prostředí č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na
          skládky a
 
      
      
        
- jejich využívání na povrchu terénu
          a o změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání
          s
 
      
      
        
- odpady
 
      
      
        
- 6. Vyhláška ministerstva životního
          prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, v
 
      
      
        
- platném znění
 
      
      
        
- 7. Vyhláška ministerstva životního
          prostředí č. 382/2001 Sb., o podmínkách použití upravených kalů
          na
 
      
      
        
- zemědělské půdě, novelizovaná vyhláškou
          č. 504/2004 Sb.
 
      
      
        
- 8. Vyhláška ministerstva životního
          prostředí č. 376/2001 Sb., o hodnocení nebezpečných vlastností
          odpadů,
 
      
      
        
- novela č. 502/2004 Sb.
 
      
      
        
- 9. Nařízení vlády o Plánu odpadového
          hospodářství České republiky č. 197/2003 Sb.
 
      
      
        
- 10. Usnesení vlády České republiky
          č. 18/2005, o opatřeních k provedení nařízení vlády č.
          197/2003 Sb., o
 
      
      
        
- Plánu odpadového hospodářství České
          republiky, a o spoluúčasti ministerstev na jejich plnění
 
      
      
        
- 11. Usnesení vlády České republiky
          č. 1621/2005, o opatřeních k provedení nařízení vlády č.
          197/2003 Sb.,
 
      
      
        
- o Plánu odpadového hospodářství České
          republiky, a o spoluúčasti ministerstev na jejich plnění (II.)
          etapa
 
      
      
        
- 12. Zákon č. 156/1998 Sb., o
          hnojivech, pomocných půdních látkách, pomocných rostlinných přípravcích
          a
 
      
      
        
- substrátech a o agrochemickém zkoušení
          zemědělských půd (zákon o hnojivech), ve znění pozdějších
 
      
      
        
- předpisů
 
      
      
        
- 13. Zákon č. 308/2000 Sb., kterým se
          mění zákon č. 156/1998 Sb., o hnojivech, pomocných půdních
 
      
      
        
- látkách, pomocných rostlinných přípravcích
          a substrátech a o agrochemickém zkoušení zemědělských půd
 
      
      
        
- (zákon o hnojivech), a zákon č.
          69/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České republiky, ve znění pozdějších
 
      
      
        
- předpisů
 
      
      
        
- 14. Vyhláška MZe č. 474/2000 Sb., o
          stanovení požadavků na hnojiva, ve znění pozdějších předpisů
 
      
      
        
- 15. Zákon č. 147/2002 Sb., o Ústředním
          kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském a o změně některých
 
      
      
        
- dalších zákonů (zákon o Ústředním
          kontrolním a zkušebním ústavu zemědělském), ve znění pozdějších
 
      
      
        
- předpisů
 
      
      
        
- 16. Vyhláška č. 400/2004 Sb., kterou
          se mění vyhláška Ministerstva zemědělství č. 275/1998 Sb., o
 
      
      
        
- agrochemickém zkoušení zemědělských
          půd a zjišťování půdních vlastností lesních pozemků, ve znění
 
      
      
        
- vyhlášky č. 477/2000 Sb.
              
      
      
        
- Ing.Dagmar Sirotková - vedoucí centra
          pro hospodaření s odpady, Výzkumný ústav vodohospodářský T.G.
 
      
      
        
- Masaryka,: Legislativa biologicky rozložitelných
          odpadů. Biom.cz [online]. 2006-04-28 [cit. 2007-07-13].
 
      
      - Dostupné z WWW: http://biom.cz/index.shtml?x=1828921.
        ISSN: 1801-2655.